wp1d02054e.png
wpabedd3af_0f.jpg

Foto 001

Hoek van Holland 1903

Vissersboot op de pier na hevige storm.

wp7dbb6574_0f.jpg

Ik woonde in Rotterdam-Zuid en in alle vroegte rond vier uur in de morgen van 10 mei 1940 brak er een pandemonium los boven onze hoofden van iets dat wij nog nooit gezien of gehoord hadden.

In de opkomende blauwe lucht achtervolgden Duitse Messerschmitt jagers de Nederlandse jagers waaronder de Fokker G1 en nog een tweedekkertje van onbekend merk. De kogels vlogen her en der over de stad en vielen op de grond en op de dakens van de huizen onbekend met het gevaar van oorlog!  Wij waren gewoon op straat en zagen de Duitsers lopen. Al vroeg liepen de paratroopers langs de Waalhaven, Brielselaan en Putselaan waar ze in de kelder van de school van de broeders van Saint Louis (tegenover de Pretorialaan) enige handgranaten naar binnen wierpen waardoor de aanwezigen in de kelder werden gedood waarna zij hun weg vervolgden naar het Noordereiland waar ook al het een en ander aan de hand was. De plaats van de foto is de Zuidhoek eind Kromme Zandweg/Schulpweg een plek waar ik veel speelde omdat mijn ouders bevriend waren met de familie Hofstede een sloperij vlak bij de graanmolen van Lamers die er gelukkig nog steeds staat.  

De rest van de omgeving is geheel veranderd en matcht niet meer met het beeld dat ik uit die dagen nog steeds in mijn hoofd meedraag. Vliegveld Waalhaven, de Waalhaven, toen voor de oorlog een eldorado om te spelen te ravotten en kattekwaad uit te halen. Dit verhaaltje even ter herinnering aan de situatie van destijds en ter verduidelijking aan jou.

Kees de Jong.

De foto is genomen op 10 mei 1940 vlak nadat deze Duitse parachutisten waren geland op en rond vliegveld Waalhaven.

Het is een krantenfoto uit de Volkskrant van zaterdag 5 mei 2001. Ik heb deze krantenpagina nog steeds in mijn bezit en ik bewaar hem mijn leven lang gezien de geschetste herinneringen.

 

wp23fbb059_0f.jpg

Foto 002 Het oude Hoofd 1929

wp344e8d63.png
wp169f1ade.png
wpcfd33ad8.png
wpc5db0cb0.png
wp3df33ca2.png
wp42818c6c.png
wp7fd66542.png
wp01b15816.png
wpb91192ae.png
wp9f52a6a1.png
wpdf513eb5.png
wpd7ba8396.png
wpf0613108.png
wp09edf8be.png
wp071bf4b4.png
wp9ffeff31.png
wpa11763d4.png
wp40f28f16.png
wp774d0f61.png
wp1b3b46f4.png
wpe2542d69.png
wp20323dcf.png
wp3e3dacc7.png
wpc7b16571.png
wp245c6f48.png
wp51a262fe.png
wp6f4bfe1b.png
wp12cfe95c.png
wp9eb41060.png
wpfed6c8d1_0f.jpg

Foto 003 Overschie viert in 1929 feest.

wp00368acf_0f.jpg

Foto 004 De Regentessebrug bij de Glashaven in 1930

wp053b6309_0f.jpg

Foto 005

Hier heb ik eindeloos gelopen op weg naar de Bergsingel HBS, die verderop langs de Bergselaan lag, nu een MoslimUniversiteit.

De weg naar Hillegersberg ligt net de andere kant uit, je staat er a.h.w. met je rug naar toe, daar lag ook het Bergweg ziekenhuis. De Bergselaan komt (kwam?) daar op de Gordelweg uit bij het verplaatste eindpunt van de tram.

Het eindpunt van lijn 11 is later verplaatst, nog iets verderop in de Bergselaan a.h.w. achter de rug van de fotograaf, daar werd nieuwbouw gepleegd, ongeveer tegen de achterkant van het oude Bergwegziekenhuis, daar komt nu de Bergselaan op de Gordelweg uit en is de keerlus voor de tram veel groter.

 

In het straatje rechts (waar de fietser bijna is), had Dr.Versteeg zijn huisartsenpraktijk. De ingang was sjiek met een trappetje en een bordesje,

hij was onze eerste huisarts (30e jaren) en heeft aan mijn wieg gestaan en mij later "de" injecties gegeven.

Alex Sizoo

 

Daar liggen heel wat van mijn voetstappen, omdat ik van 1953 tot 1961 omdat ik een stuk verderop in de Berkelselaan rechts op de kleuterschool en daarna de lagere school zat. Dat was de Dr. H.H. Bavinckschool op nr 44.

Het straatje rechts waar Alex Sizoo over schrijft is de Bieslandstraat.

Net achter de achterkant van de tram staat, voor het transformatorhuisje van het GEB, een openbaar urinoir. Achter het transformatorhuisje, niet zichtbaar op de foto, stond een klein gebouwtje vanwaar de brandweerwagen (een handkar) uitrukte.

Op de kopse kant van het huizenblok tussen de Berkelselaan (rechts) en de Bergselaan (links) zat links een slagerij en rechts een melkwinkel.

Rechts van de plek waar de fotograaf staat heb je de Schiebroekselaan (altijd een grote kerstbomenbrand op 31 december om 24 uur). Wat meer schuin links achter de fotograaf de Schiebroeksestraat. In die laatste straat ben ik net niet geboren, maar ik heb daar wel de eerste 18 jaar van mijn leven doorgebracht.

In die tijd was de keerlus van lijn 11 al verplaatst naar de achteringang van het Bergwegziekenhuis. Net als de trambestuurder en de conducteur even hun boterhammetje aten en koffie dronken kweamen wij, kleine jochies, kropen onder de achterkant van de stilstaande tram en gaven een knap op de trambel. En dan maar heel gauw wegwezen, want anders werd je gepakt en kreeg je een draai om je oren.

Wim van Duijvenbode
 

 

 

wp0cf8dae0_0f.jpg

Foto 006

Doorkijkje vanuit Plan-C

naar het witte huis.

wp0222e4a1_0f.jpg

Foto 007. Zaagmolendrift met op de hoek Zwaanshals

wpef01d2d3_0f.jpg

Foto 008 Delftse Vaart 1930

wpb758fda8_0f.jpg

Foto 009

De Hoogstaraat

wpb2939648_0f.jpg
wp9ab5c99a_0f.jpg

Foto 011

Burgemeester Baumannlaan  in de richting van de 2e Hogenbanweg.

 

wpd8b29b78_0f.jpg

Foto 012 Gezicht vanaf het Witte Huis in 1929.

Wát een bedrijvigheid! Kijk lang naar deze foto en er vallen je steeds meer details op. Zie b.v. dat de Koningsbrug zo gaat draaien voor de wachtende schepen (de hekken worden al gesloten!), de vele beurtschepen aan de Oosterkade, de sleperswagens en tram op het Oude Hoofdplein en overal mensen. En dan dat kleine witte directiebootje aan de ingang van de Oude Haven, tegenover het kantoor van Reederij Van der Schuyt.

 

Dat bootje is de MIGNON. Gebouwd in 1909 bij werf 't Kromhout in Amsterdam in opdracht van de American Petroleum Company te Rotterdam (de A.P.C. is het latere ESSO). Op 31 juli 1909 tewater gelaten en op 22 november van dat jaar overgedragen aan de A.P.C. De MIGNON was een directie-sleepboot, wat inhield dat zij bestemd was voor het vervoer van personeel, maar ook klein sleepwerk verrichtte tussen de diverse lokaties van de A.P.C. in de Rotterdamse havens (o.a. Koushaven, Pernis, Vlaardingen).

Van 1921 tot 1932 was Maarten Roukema de kapitein van de MIGNON. In 1932 heeft de Esso de MIGNON verkocht, omdat een nieuwe directieboot - de FLUX - in dienst werd genomen. De MIGNON is toen haast zeker in Grave (N.B.) terecht gekomen en daar omgebouwd tot "echte" sleepboot. Maar het leuke is..., dat dat sleepbootje nog steeds vaart en als thuishaven Rotterdam heeft! En ik kan het weten want ik ben (sinds 2005) de eigenaar van deze sleepboot, die nu VUTURE heet en inmiddels de eerbiedwaardige leeftijd van 101 jaar heeft!

 

Henk Bender

wp78c6e685_0f.jpg

Foto 013

De bus naar Katendrecht in 1929

wpdf28675b_0f.jpg

Foto 014

West Nieuwland met de grote markt.

Kijkje onder de spoorbrug.

wp22ce6bec_0f.jpg

Foto 015

De Koninginnebrug is een brug over de Koningshaven in Rotterdam, naast de Hef.

 

De brug verbindt het Noordereiland met de wijk Feijenoord. De eerste Koninginnebrug was een draaibrug en werd aangelegd in 1870. Na vijftig jaar was de brug een belemmering voor zowel de scheepvaart als het wegverkeer. De brug was ook niet geschikt voor trams.

 

In 1923 werd besloten om een nieuwe Koninginnebrug te bouwen, nu in de vorm van een dubbele basculebrug. Deze brug naar een ontwerp van A.H. van Rood werd in 1929 opgeleverd.

 

De Koninginnebrug heeft twee beweegbare kleppen van geklonken staal. In de brugkelders bevinden zich de contragewichten van ieder 800 ton. De brug heeft vier brugwachtershuisjes met koperen daken. De brug wordt tegenwoordig echter op afstand bediend. Sinds het gereedkomen van de Noord-zuidlijn van de Rotterdamse metro in 1968 rijden er geen trams meer over de Koninginnebrug.

wpd84549af_0f.jpg

Foto 016 circa 1900

De Oostzeedijk is een straat van circa 1,2 km lang in het Rotterdamse wijk Kralingen. De Oostzeedijk begint bij het Oostplein en gaat in het zuiden over in de Honingerdijk die tegenwoordig na 500 meter uitkomt op de Maasboulevard. Voorheen was hier een wandelpark genaamd de Oude Plantage.

wp42f3a87a_0f.jpg

Foto 017 1929 De Schenkel in Capelle a/d Ijssel.

Deze straat in Capelle aan den IJssel, die voordien verschillende namen droeg o.a. Schinkelweg, kreeg bij de officiële straatnaamvaststelling in 1919 de naam Kanaalweg. Deze foto is genomen ter hoogte van huisnummer 25. Verderop staat een paardenwagen van Dirk van Es die op nummer 35 een bakkerij uitbaatte.

Frans van Es

wpa28353b7_0f.jpg

Foto 018 De Oude Dijk 1929

De Oudedijk maakt deel uit van een oude waterkering die al in de 11e eeuw verliep van Gouda naar Vlaardingen. Na de aanleg van Schielands Hoge Zeedijk in de 12e eeuw kwam de Oudedijk binnendijks te liggen. Vermoedelijk kwam daarna de huidige naam in zwang. Op de kaart van Schieland van Balthazar Floriszoon van Berckenrode uit 1611 is te zien dat de Oudedijk doorliep tot de Oost Blommersdijkseweg, de tegenwoordige Bergweg.

wpc21b5e51_0f.jpg

Foto 019

De Hoornweg 1957

 

wp70d946b0_0f.jpg

Foto 020

De Bergweg gezien vanaf het spoorwegviaduct.

Men kijkt vanaf het viaduct richting Zwart Jansstraat

 

Voor 1897 heette de Bergweg de "Blommersdijksche weg".

 

Frans Rovers .

wpd71ac6b3_0f.jpg
wp10a0ea1f_0f.jpg

Foto 025

Visafslag aan de Leuvehaven 1906

wpde5146b5_0f.jpg

Foto 026 Coolsingelziekenhuis 1900

Het ziekenhuis werd tussen 1839 en 1848 gebouwd en in de jaren 1880 aan de achterkant uitgebreid.

De eerste directeur was Dr. J.B. Molewater (1813 – 1864). Molewater hanteerde het 'profijtbeginsel', je betaalde voor wat je kreeg en had daardoor rechten die men in het Gasthuis niet had, daar was je afhankelijk van de 'relatie die je opbouwde met de doktoren'.

 

Tot die tijd was het gebruikelijk dat de hogere klassen zich thuis lieten verplegen, want die konden dit betalen. Door de introductie van verschillende verpleegklassen dacht Molewater de financiering van heel zijn ziekenhuis gezond te houden. Voor 1853 nam het Coolsingelziekenhuis zelfs alleen maar betalende patiënten aan, de rest moest zich behelpen met het oude Gasthuis.

wp9b4c5929_0f.jpg

Foto 027

Zwaanshalsstraat 1957

 

wp34f4c7d7_0f.jpg

Foto 029

Admiraliteitskade in 1910.

 

wp39eb5ed6_0f.jpg

Foto 022

Oude Hoofd 1929

 

Foto 028

Oude Beurs

Foto 029

Visafslag op de Blaak

wp171bab8e_0f.jpg

Foto 010 Zicht op de Maas.

Links op de foto ligt wagenveer 5 van de afd.”Dokken en Veren der Gemeente Rotterdam”.

In mijn jonge jaren heb ik een tijdje bij de veerdienst gewerkt als jeugdig machinist, eerst op de Heen en Weer bootjes: Veerhaven –Katendrecht- H.A.L. en  Schiemond- Waalhaven- Barendrechtse haven.

Later op de wagenveren die tussen Vlaardingen en Pernis voeren, toen er een dieselpont in de revisie ging werd wagenveer 5 van stal gehaald en heb ik daar onder meester Crommert op gevaren.

Een aparte ervaring was het, varen op een stoom- machine.

Een heel stuk stiller dan het geraas van de diesels.

Twee Schotse ketels erin met twee vuren elk, behoorlijk zwaar werk dat stoken. ‘s Avonds pijpen schoonmaken, as wippen enz.

 

Ben van Bale

www.Oud-Rotterdam.nl is een website die gevuld is met oude foto’s van Rotterdam.

Kunt U iets meer vertellen over een foto op deze website dan kunt U dit mailen naar de beheerder van deze website en kunnen we uw verhaal er ook bijzetten. Op deze manier kan de website geheel gevuld worden voor alle Rotterdammers. Heeft U foto’s die op de website passen, ook deze kunt u doormailen.

 

Webmaster

 

wpd132b455.png
wp28733108_0f.jpg

Foto012A Mignon

MIGNON liggend bij de steiger van de A.P.C. in de Koushaven (± 1925).

 

De Koushaven, gegraven in 1912 in Nieuw-Mathenesse in Rotterdam-West, was de laatst geplande, maar de eerste voltooide haven in het Vierhavensgebied. De directe aanleiding voor de aanleg van de Koushaven was een verzoek van de American Petroleum Company (de voorloopster van ESSO Nederland N.V.) om aan de Middenkous een detailhandelsbedrijf voor haar producten te mogen vestigen. Haar bedoeling was de petroleum van de vestiging aan de Sluisjesdijk met kleine tankscheepjes naar de rechter kant van de rivier te brengen en die vervolgens “en detail” verder te distribueren. Dat gebeurde tot dan toe aan de Parkkade. De Havenmeester vond “een druk bevaren en veelvuldig door sluizen afgesloten water” als de Middenkous daarvoor echter niet geschikt.

Wij hebben als jongens gespeeld op de Koningsbrug, maar wij noemde hem de vier leeuwenbrug, omdat op elke hoek van de brug een liggende leeuw stond, In de haven lagen de boten van de Tijdgeest die op Utrecht e.o. vaarde, en waar de vader van een vriendje kapitein was.

Ben Boone

 

wpf2c259f5.png
wp15efba48.png
wpbdf3c8ba.png
wpafa82921.png
wp3562143b.png
wp1c3b16c3.png

Naar de volgende pagina

wp36ac7e11.png
wpe69f7b0d.png

Alle foto’s zijn door bezoekers van de website afgestaan voor deze website, mocht er overhoop een foto ten onrechte zijn aangeboden, gelieve dit dan te melden aan de webmaster.

wpa5dab851.png
wpb85b7dff.png
wpfff7fc5c.png
wp88707eff.png
wp5279cf76.png
wp3e0f86e3.png
wpd922655e.png
wp62890830.png
wpa1010313.png
wpd0f6c9d5.png
wpe8ac066b.png

Links zie je nog net een stukje van het vroegere Eudokia-ziekenhuis. Daar ben ik geboren.

Evenals het vroegere “van Dam ziekenhuis” was Eudokia een geschenk van de dames van Dam.

Ik meen mij te herinneren dat in het gedeelte dat op deze foto nog net zichtbaar is het “Radiologisch Instituut” was gevestigd. Dat noemen we tegenwoordig de Röntgenafdeling.

 

Wim van Duijvenbode
 

 

wp7496a2e9.png
wp69f9fc37.png
wpab9ad2ce.png
wp0ac8c825.png
wp66be81b0.png
wp8193620d.png
wpadfd5c8e.png
wp8a5e59b5.png
wpdd45de4f.png
wpb08587aa.png
wp2c27a5ba.png
wp28358e3e.png
wp5ab85113.png
wp136ebc93.png
wp7f18f506.png