Foto 001
Hoek van Holland 1903
Vissersboot op de pier na hevige storm.
Ik woonde in Rotterdam-
In de opkomende blauwe lucht achtervolgden Duitse Messerschmitt jagers de Nederlandse jagers waaronder de Fokker G1 en nog een tweedekkertje van onbekend merk. De kogels vlogen her en der over de stad en vielen op de grond en op de dakens van de huizen onbekend met het gevaar van oorlog! Wij waren gewoon op straat en zagen de Duitsers lopen. Al vroeg liepen de paratroopers langs de Waalhaven, Brielselaan en Putselaan waar ze in de kelder van de school van de broeders van Saint Louis (tegenover de Pretorialaan) enige handgranaten naar binnen wierpen waardoor de aanwezigen in de kelder werden gedood waarna zij hun weg vervolgden naar het Noordereiland waar ook al het een en ander aan de hand was. De plaats van de foto is de Zuidhoek eind Kromme Zandweg/Schulpweg een plek waar ik veel speelde omdat mijn ouders bevriend waren met de familie Hofstede een sloperij vlak bij de graanmolen van Lamers die er gelukkig nog steeds staat.
De rest van de omgeving is geheel veranderd en matcht niet meer met het beeld dat ik uit die dagen nog steeds in mijn hoofd meedraag. Vliegveld Waalhaven, de Waalhaven, toen voor de oorlog een eldorado om te spelen te ravotten en kattekwaad uit te halen. Dit verhaaltje even ter herinnering aan de situatie van destijds en ter verduidelijking aan jou.
Kees de Jong.
De foto is genomen op 10 mei 1940 vlak nadat deze Duitse parachutisten waren geland op en rond vliegveld Waalhaven.
Het is een krantenfoto uit de Volkskrant van zaterdag 5 mei 2001. Ik heb deze krantenpagina nog steeds in mijn bezit en ik bewaar hem mijn leven lang gezien de geschetste herinneringen.
Foto 002 Het oude Hoofd 1929
Foto 003 Overschie viert in 1929 feest.
Foto 004 De Regentessebrug bij de Glashaven in 1930
Foto 005
Hier heb ik eindeloos gelopen op weg naar de Bergsingel HBS, die verderop langs de Bergselaan lag, nu een MoslimUniversiteit.
De weg naar Hillegersberg ligt net de andere kant uit, je staat er a.h.w. met je rug naar toe, daar lag ook het Bergweg ziekenhuis. De Bergselaan komt (kwam?) daar op de Gordelweg uit bij het verplaatste eindpunt van de tram.
Het eindpunt van lijn 11 is later verplaatst, nog iets verderop in de Bergselaan a.h.w. achter de rug van de fotograaf, daar werd nieuwbouw gepleegd, ongeveer tegen de achterkant van het oude Bergwegziekenhuis, daar komt nu de Bergselaan op de Gordelweg uit en is de keerlus voor de tram veel groter.
In het straatje rechts (waar de fietser bijna is), had Dr.Versteeg zijn huisartsenpraktijk. De ingang was sjiek met een trappetje en een bordesje,
hij was onze eerste huisarts (30e jaren) en heeft aan mijn wieg gestaan en mij later "de" injecties gegeven.
Alex Sizoo
Daar liggen heel wat van mijn voetstappen, omdat ik van 1953 tot 1961 omdat ik een stuk verderop in de Berkelselaan rechts op de kleuterschool en daarna de lagere school zat. Dat was de Dr. H.H. Bavinckschool op nr 44.
Het straatje rechts waar Alex Sizoo over schrijft is de Bieslandstraat.
Net achter de achterkant van de tram staat, voor het transformatorhuisje van het GEB, een openbaar urinoir. Achter het transformatorhuisje, niet zichtbaar op de foto, stond een klein gebouwtje vanwaar de brandweerwagen (een handkar) uitrukte.
Op de kopse kant van het huizenblok tussen de Berkelselaan (rechts) en de Bergselaan (links) zat links een slagerij en rechts een melkwinkel.
Rechts van de plek waar de fotograaf staat heb je de Schiebroekselaan (altijd een grote kerstbomenbrand op 31 december om 24 uur). Wat meer schuin links achter de fotograaf de Schiebroeksestraat. In die laatste straat ben ik net niet geboren, maar ik heb daar wel de eerste 18 jaar van mijn leven doorgebracht.
In die tijd was de keerlus van lijn 11 al verplaatst naar de achteringang van het Bergwegziekenhuis. Net als de trambestuurder en de conducteur even hun boterhammetje aten en koffie dronken kweamen wij, kleine jochies, kropen onder de achterkant van de stilstaande tram en gaven een knap op de trambel. En dan maar heel gauw wegwezen, want anders werd je gepakt en kreeg je een draai om je oren.
Wim van Duijvenbode
Foto 006
Doorkijkje vanuit Plan-
naar het witte huis.
Foto 007. Zaagmolendrift met op de hoek Zwaanshals
Foto 008 Delftse Vaart 1930
Foto 009
De Hoogstaraat
Foto 011
Burgemeester Baumannlaan in de richting van de 2e Hogenbanweg.
Foto 012 Gezicht vanaf het Witte Huis in 1929.
Wát een bedrijvigheid! Kijk lang naar deze foto en er vallen je steeds meer details op. Zie b.v. dat de Koningsbrug zo gaat draaien voor de wachtende schepen (de hekken worden al gesloten!), de vele beurtschepen aan de Oosterkade, de sleperswagens en tram op het Oude Hoofdplein en overal mensen. En dan dat kleine witte directiebootje aan de ingang van de Oude Haven, tegenover het kantoor van Reederij Van der Schuyt.
Dat bootje is de MIGNON. Gebouwd in 1909 bij werf 't Kromhout in Amsterdam in opdracht
van de American Petroleum Company te Rotterdam (de A.P.C. is het latere ESSO). Op
31 juli 1909 tewater gelaten en op 22 november van dat jaar overgedragen aan de A.P.C.
De MIGNON was een directie-
Van 1921 tot 1932 was Maarten Roukema de kapitein van de MIGNON. In 1932 heeft de
Esso de MIGNON verkocht, omdat een nieuwe directieboot -
Henk Bender
Foto 013
De bus naar Katendrecht in 1929
Foto 014
West Nieuwland met de grote markt.
Kijkje onder de spoorbrug.
Foto 015
De Koninginnebrug is een brug over de Koningshaven in Rotterdam, naast de Hef.
De brug verbindt het Noordereiland met de wijk Feijenoord. De eerste Koninginnebrug was een draaibrug en werd aangelegd in 1870. Na vijftig jaar was de brug een belemmering voor zowel de scheepvaart als het wegverkeer. De brug was ook niet geschikt voor trams.
In 1923 werd besloten om een nieuwe Koninginnebrug te bouwen, nu in de vorm van een dubbele basculebrug. Deze brug naar een ontwerp van A.H. van Rood werd in 1929 opgeleverd.
De Koninginnebrug heeft twee beweegbare kleppen van geklonken staal. In de brugkelders
bevinden zich de contragewichten van ieder 800 ton. De brug heeft vier brugwachtershuisjes
met koperen daken. De brug wordt tegenwoordig echter op afstand bediend. Sinds het
gereedkomen van de Noord-
Foto 016 circa 1900
De Oostzeedijk is een straat van circa 1,2 km lang in het Rotterdamse wijk Kralingen. De Oostzeedijk begint bij het Oostplein en gaat in het zuiden over in de Honingerdijk die tegenwoordig na 500 meter uitkomt op de Maasboulevard. Voorheen was hier een wandelpark genaamd de Oude Plantage.
Foto 017 1929 De Schenkel in Capelle a/d Ijssel.
Deze straat in Capelle aan den IJssel, die voordien verschillende namen droeg o.a. Schinkelweg, kreeg bij de officiële straatnaamvaststelling in 1919 de naam Kanaalweg. Deze foto is genomen ter hoogte van huisnummer 25. Verderop staat een paardenwagen van Dirk van Es die op nummer 35 een bakkerij uitbaatte.
Frans van Es
Foto 018 De Oude Dijk 1929
De Oudedijk maakt deel uit van een oude waterkering die al in de 11e eeuw verliep van Gouda naar Vlaardingen. Na de aanleg van Schielands Hoge Zeedijk in de 12e eeuw kwam de Oudedijk binnendijks te liggen. Vermoedelijk kwam daarna de huidige naam in zwang. Op de kaart van Schieland van Balthazar Floriszoon van Berckenrode uit 1611 is te zien dat de Oudedijk doorliep tot de Oost Blommersdijkseweg, de tegenwoordige Bergweg.
Foto 019
De Hoornweg 1957
Foto 020
De Bergweg gezien vanaf het spoorwegviaduct.
Men kijkt vanaf het viaduct richting Zwart Jansstraat
Voor 1897 heette de Bergweg de "Blommersdijksche weg".
Frans Rovers .
Foto 025
Visafslag aan de Leuvehaven 1906
Foto 026 Coolsingelziekenhuis 1900
Het ziekenhuis werd tussen 1839 en 1848 gebouwd en in de jaren 1880 aan de achterkant uitgebreid.
De eerste directeur was Dr. J.B. Molewater (1813 – 1864). Molewater hanteerde het 'profijtbeginsel', je betaalde voor wat je kreeg en had daardoor rechten die men in het Gasthuis niet had, daar was je afhankelijk van de 'relatie die je opbouwde met de doktoren'.
Tot die tijd was het gebruikelijk dat de hogere klassen zich thuis lieten verplegen, want die konden dit betalen. Door de introductie van verschillende verpleegklassen dacht Molewater de financiering van heel zijn ziekenhuis gezond te houden. Voor 1853 nam het Coolsingelziekenhuis zelfs alleen maar betalende patiënten aan, de rest moest zich behelpen met het oude Gasthuis.
Foto 027
Zwaanshalsstraat 1957
Foto 029
Admiraliteitskade in 1910.
Foto 022
Oude Hoofd 1929
Foto 028
Oude Beurs
Foto 029
Visafslag op de Blaak
Foto 010 Zicht op de Maas.
Links op de foto ligt wagenveer 5 van de afd.”Dokken en Veren der Gemeente Rotterdam”.
In mijn jonge jaren heb ik een tijdje bij de veerdienst gewerkt als jeugdig machinist,
eerst op de Heen en Weer bootjes: Veerhaven –Katendrecht-
Later op de wagenveren die tussen Vlaardingen en Pernis voeren, toen er een dieselpont in de revisie ging werd wagenveer 5 van stal gehaald en heb ik daar onder meester Crommert op gevaren.
Een aparte ervaring was het, varen op een stoom-
Een heel stuk stiller dan het geraas van de diesels.
Twee Schotse ketels erin met twee vuren elk, behoorlijk zwaar werk dat stoken. ‘s Avonds pijpen schoonmaken, as wippen enz.
Ben van Bale
www.Oud-
Kunt U iets meer vertellen over een foto op deze website dan kunt U dit mailen naar de beheerder van deze website en kunnen we uw verhaal er ook bijzetten. Op deze manier kan de website geheel gevuld worden voor alle Rotterdammers. Heeft U foto’s die op de website passen, ook deze kunt u doormailen.
Webmaster
Foto012A Mignon
MIGNON liggend bij de steiger van de A.P.C. in de Koushaven (± 1925).
De Koushaven, gegraven in 1912 in Nieuw-
Wij hebben als jongens gespeeld op de Koningsbrug, maar wij noemde hem de vier leeuwenbrug, omdat op elke hoek van de brug een liggende leeuw stond, In de haven lagen de boten van de Tijdgeest die op Utrecht e.o. vaarde, en waar de vader van een vriendje kapitein was.
Ben Boone
Naar de volgende pagina
Alle foto’s zijn door bezoekers van de website afgestaan voor deze website, mocht er overhoop een foto ten onrechte zijn aangeboden, gelieve dit dan te melden aan de webmaster.
Links zie je nog net een stukje van het vroegere Eudokia-
Evenals het vroegere “van Dam ziekenhuis” was Eudokia een geschenk van de dames van Dam.
Ik meen mij te herinneren dat in het gedeelte dat op deze foto nog net zichtbaar is het “Radiologisch Instituut” was gevestigd. Dat noemen we tegenwoordig de Röntgenafdeling.
Wim van Duijvenbode