Foto 046 Vliegveld Waalhaven.
Het Rotterdamse Vliegveld Waalhaven was het eerste Nederlandse en Europese vliegveld voor de burgerluchtvaart. Het werd op 26 juli 1920 geopend.
In het begin bestond het vliegveld uit een opgespoten terrein zonder verharde banen. In deze beginperiode werden lijndiensten onderhouden door omgebouwde militaire vliegtuigen. Het eerste Nederlandse luchtvrachtvervoer vond ook vanaf dit vliegveld plaats, in juni 1924. In de jaren 1930 was het vliegveld een belangrijk knooppunt voor het verkeer van en naar Londen en Parijs. Het vliegveld trok ook veel dagjesmensen, die vanaf 1931 door Spido werden vervoerd.
Foto 047 De Dorpsstraat in 1900
Foto 048 Jachthaven in 1929
Foto 049 Trouwzaal Stadhuis Rotterdam 1929.
Foto 050 Tunnel bij kleinpolderplein (1957) onder de A13.
Foto 051 Schilderswerkplaats in de Jacobusstraat 1912.
Foto 053 Bij Station Delftsche Poort 1930
Station Rotterdam Delftsche Poort was een spoorwegstation aan de Oude Lijn van Amsterdam naar Rotterdam. Het station lag ten oosten van het huidige Centraal Station.
Foto 053 Buslijn Pompenburg -
Foto 054 Tivoli 1890.
Foto 055 s’Gravenlandscheweg 1929
Foto 056 Meidoornstraat 1907
Foto 057 Het Delftse bootje in 1895.
Foto 058 Gedempte botersloot. Het afvoeren van een dronken man in 1930
Foto 059 Hofplein 1930
Het Hofplein is een (verkeers-
Foto 060 Kralingse Veer 1930
Foto 061 Station Blaak.
Het stationsgebouw werd in 1940 verwoest bij het bombardement op Rotterdam, het viaduct met de overkapping bleef wel behouden. De Beurs verhuisde in 1941 naar de Coolsingel, daarom kreeg het station in 1945 de naam Rotterdam Blaak. In 1952 werd besloten een nieuw ontvangstgebouw te plaatsen. Dit station van architect Sybold van Ravesteyn werd geopend in 1953 maar deed niet lang dienst, in 1972 werd het gesloopt voor de aanleg van de metrolijn. De overkapping bleef wel bestaan en werd uiteindelijk in 1993 gesloopt.
Foto 062 Witte de withstraat 1929
De Witte de Withstraat is een straat in Rotterdam die loopt tussen de Schiedamsevest
en de Eendrachtsweg. De straat is in 1871 vernoemd naar de Rotterdamse vlootvoogd:
Witte Cornelisz. de With (1599 -
In de jaren zeventig had de straat een slechte reputatie in verband met de vele louche café's en illegale gokhuizen. In de jaren '90 werd een uitgebreide metamorfose in gang gezet en werd de straat omgetoverd tot kunstas die het Museumpark en het Maritiem Museum met elkaar verbindt.
De Witte de Withstraat is momenteel een bekende uitgaansstraat met veel cafés, restaurants, kunstgaleries en diverse winkels.
Foto 063
Het Raam in 1943 in Schiedam
Foto 064 De Kolk in 1930
De Kolk in het centrum van Rotterdam is nu een trap, die de verbinding vomt tussen de Binnenrotte en de kubuswoningen in het Blaakse Bos boven de Blaak. In het verlengde van de Kolk ligt de Mosseltrap. De bescheiden rol die de Kolk in het hedendaagse verkeer speelt, staat in schril contrast tot zijn grote betekenis als spil in het hart van de drukke stad vanaf haar vroegste geschiedenis.
Foto 065 Schiebroekse singel 1930
Foto 066
Nog voor de ‘echte Koninginnedag’ werd op 31 augustus 1885 de eerste ‘Prinsessedag’ georganiseerd, de vijfde verjaardag van de jonge prinses Wilhelmina. Het initiatief hiertoe werd genomen om de nationale eenheid te benadrukken. Na de dood van koning Willem III in 1890, werd Prinsessedag opgevolgd door de viering van ‘Koninginnedag’. Deze dag ontwikkelde zich tot een feestdag voor kinderen. Op haar achttiende verjaardag, 31 augustus 1898, werd Wilhelmina regerend vorstin. De inhuldiging vond op 6 september plaats. Tot en met 1948 werd Koninginnedag op 31 augustus gevierd.