Foto 084 de Oude Dijk 1929
De Oudedijk is een oude weg in de Rotterdamse wijk Kralingen. De Oudedijk sluit ter
hoogte van de Kortekade aan op de 's-
De Oudedijk maakt deel uit van een oude waterkering die al in de 11e eeuw verliep van Gouda naar Vlaardingen. Na de aanleg van Schielands Hoge Zeedijk in de 12e eeuw kwam de Oudedijk binnendijks te liggen. Vermoedelijk kwam daarna de huidige naam in zwang. Op de kaart van Schieland van Balthazar Floriszoon van Berckenrode uit 1611 is te zien dat de Oudedijk doorliep tot de Oost Blommersdijkseweg, de tegenwoordige Bergweg.
Foto 083 de Delftse poort
In de jaren '30 van de 20e eeuw stond de poort in de weg: Rotterdam wilde een betere doorstroming van het toenemende verkeer. Men besloot de poort zo'n honderd meter te verplaatsen (afbreken stuitte op te veel weerstand). In 1939 begon men met de verplaatsing van het geheel. De onderbouw was in 1940 gereed, tijdens het bombardement werden zowel dit gedeelte als de opgeslagen beeldhouwwerken beschadigd. Een jaar later werd besloten dat "naar het inzicht van de meerderheid van de geraadpleegde deskundigen de poort niet meer afgebouwd kon worden en moest zij geheel verdwijnen"
Foto 084 Kleuterschool Sint Imelda aan de Mathenesserdijk (1930).
Foto 85 zaagmolens van houthandel Van Stolk 1991
Foto 086 De Kolkade met rechts Plan-
Plan C was een bedrijfsverzamelgebouw in Rotterdam. Het is in 1880 ontworpen door architect C. Muysken en werd op 4 maart 1889 geopend. Bij het bombardement op Rotterdam van 14 mei 1940 is Plan C verloren gegaan.
Foto 087 Sluisje Boterdorpse verlaat 1941.
Het Boterdorpse Verlaat is een schutsluis met puntdeuren tussen de Rotte en de Strekvaart bij de Bergse Plassen in de gemeente Rotterdam. De vaarweg werd vroeger gebruikt door spoelingschepen met moutafval uit Schiedam en is tegenwoordig zelfs voor de pleziervaart niet meer van belang.
Het sluisje dateert uit 1740 en heeft nog de karakteristieke uitvoering van sluizen uit die periode. De sluismuren zijn niet gemetseld maar van hout. De constructie is bovenlangs voorzien van houten jukken. Een vergelijkbare sluis in de buurt is het Bleiswijkse Verlaat.
Achter de sluis ligt een vaste brug, hoogte in gesloten stand slechts enkele centimeters boven polderpeil.
Foto 089 Korte Hoogstraat 1930
De Korte Hoogstraat is de dwarsverbinding aan het einde naar de Blaak.
Foto 090 Land van Hoboken
Het Land van Hoboken in Rotterdam, was een landgoed dat vanaf de 17e eeuw tot 1924 eigendom was van de redersfamilie Van Hoboken. Het landgoed lag tussen de Nieuwe Binnenweg, de Westersingel, de Westzeedijk en de Coolhaven en besloeg 56 ha.
Aan de Westzeedijk verrees in 1851-
Dit gebouw is tegenwoordig een Rijksmonument.
In dit gebouw is het Natuurhistorisch Museum gevestigd. Villa Dijkzigt was – naast de eveneens door Metzelaar ontworpen boerderij op het landgoed – de enige bebouwing in het verder lege weidegebied.
Foto 091 de Spangesekade 1930.
Foto 092 Waalse kerk in de Hoogstraat 1922.
Foto 094 Coolsingelziekenhuis.
De eerste directeur was Dr. J.B. Molewater (1813 – 1864). Molewater hanteerde het 'profijtbeginsel', je betaalde voor wat je kreeg en had daardoor rechten die men in het Gasthuis niet had, daar was je afhankelijk van de 'relatie die je opbouwde met de doktoren'.
Tot die tijd was het gebruikelijk dat de hogere klassen zich thuis lieten verplegen, want die konden dit betalen. Door de introductie van verschillende verpleegklassen dacht Molewater de financiering van heel zijn ziekenhuis gezond te houden. Voor 1853 nam het Coolsingelziekenhuis zelfs alleen maar betalende patiënten aan, de rest moest zich behelpen met het oude Gasthuis.
Foto 096
Het architectonisch ontwerp voor het monument is gemaakt door de bouwmeester van Rotterdam Henri Evers, die op zijn beurt de Delftse professor A.W.M. Odé inschakelde voor het beeldhouwwerk.
In 1907 was het monument klaar en kreeg het een centrale plek aan de Coolsingel, tot het in 1939 het om verkeerstechnische redenen naar de meer afgelegen Veerkade werd verplaatst.
Foto 095 Goudsesingel
De geschiedenis van de Goudsesingel gaat terug tot ongeveer 1360 toen deze gegraven werd als Goudse Vest, en in het verlengde de Oostvest. De Goudse Vest was de scheiding tussen de stad Rotterdam en het ambacht Rubroek. De Goudse Vest en de Oostvest zijn gedempt tussen 1886 en 1905. Na de demping kreeg de Goudsesingel zijn huidige naam.
Foto 098 Kruiskade met links de oude diergaarde.1930
In 1855 werd in de Rotterdamse binnenstad, bij de Kruiskade, een tuin ingericht voor
fazanten en watervogels. De vogeltuin was eigendom van de spoorwegbeambten F. van
der Valk en G.M. van den Bergh. Dit werd een groot succes, en op 18 mei 1857 werd
de Rotterdamsche Diergaarde geopend. De eerste directeur was de toentertijd in geheel
Europa beroemde dompteur Henri Martin. Op 15 september werd de 'Vereniging Rotterdamsche
Diergaarde' opgericht. Alleen leden van de vereniging, vooraanstaande burgers, mochten
de dierentuin bezoeken. Later mochten Rotterdamse niet-
Foto 099
De Maas 1929
Foto 097
Haringvliet vanaf het Witte Huis
Foto 093
Het hofje van Belois 1953
Alle foto’s zijn door bezoekers van de website afgestaan voor deze website, mocht er overhoop een foto ten onrechte zijn aangeboden, gelieve dit dan te melden aan de webmaster.