www.Oud-Rotterdam.nl blad-33
wp51306df5.png
wpc2dbee9c_0f.jpg
wpfd63bffe_0f.jpg
wp34397356_0f.jpg
wp6758cd97_0f.jpg
wp8a475c61_0f.jpg
wp6745c80b_0f.jpg
wp31638d27_0f.jpg
wp3d399cc0_0f.jpg
wp6826a108_0f.jpg
wp5a52b025_0f.jpg
wpc94c2929_0f.jpg
wp733b4e47_0f.jpg
wp691af8a6_0f.jpg
wp7e1c589c_0f.jpg
wp8713397d_0f.jpg

Op bevel van de Duitsers kreeg de Gemeentelijke Technische Dienst (GTD) van burgemeester en wethouders vrijwel direct na het bombardement van 14 mei 1940 opdracht de stad puinvrij te maken. Een tijdelijke Opruimingsdienst had de beschikking over een nogal ongecoördineerd leger, bestaande uit ruim 30.000 werklozen, waarvan bijna de helft op 22 mei werd ontslagen. Het puinruimen werd vanaf eind mei door middel van een nieuwe afdeling Opruiming van de GTD beter opgezet met ploegendiensten in zes wijken. Belangrijkste doel was het vrij maken van de wegen. Behalve de werklozen werden ook de Bouwpolitie, slopersfirma’s en het leger ingeschakeld om zo snel mogelijk het verwoeste gebied op te ruimen. Daarbij zijn nogal wat historische gebouwen onnodig verloren gegaan. De Algemeen Gemachtigde voor de Wederopbouw, Ringers, wilde kosten en tijd besparen en besloot in juni tot een Rijksopruimingsdienst voor Rotterdam.

 

Al snel werd er een scheiding gemaakt tussen de resten met het oog op hergebruik van materialen. Voor het afvoeren van alle puin reden er in augustus zo’n 1400 vrachtwagens af en aan op een vastgesteld traject door de stad. Grof puin liet de directeur van de Gemeentelijke Technische Dienst ir. W.G. Witteveen direct storten, bijvoorbeeld in de Kralingse Plas. Ingrijpender was het dempen van historische grachten als Rotterdamse Schie, Blaak, Schiedamse Vest (gedeeltelijk), Kolk, Nieuwehaven, Schiekolk, Spuiwater en Hofpleinkolk waarvan het stadsbestuur soms achteraf in kennis werd gesteld. Het was duidelijk dat Witteveen bij deze dempingen rekening hield met nieuw aan te leggen verkeerswegen in het kader van zijn wederopbouwplan.

De Willemsspoorbrug in Rotterdam die tussen 1877 en 1994 de Nieuwe Maas overspande.

De Willemsspoorbrug is later vervangen door de Willemsspoortunnel.

 

Al sinds 1855 werd een spoorverbinding tussen Moerdijk en Rotterdam onderzocht. Na lang onderhandelen en vele tracéstudies werd op 28 april 1877 het spoorwegviaduct tussen station Rotterdam Delftsche Poort en de Nieuwe Maas en de Willemsspoorbrug geopend.

 

De brug telde 5 overspanningen op 9 meter boven Rotterdams Peil.

 

Na 100 jaar waren het spoorviaduct en de Willemsspoorbrug technisch aan vervanging toe.

Bovendien bepaalden de openingstijden van de in het verlengde van de Willemsspoorbrug gelegen hefbrug de gehele dienstregeling van de Nederlandse Spoorwegen en vormden bovendien een capaciteitsknelpunt. De bruggen zijn daarom vervangen door de viersporige Willemsspoortunnel, die op 15 september 1993 werd geopend.

In 1994 is de Willemsspoorbrug gesloopt en zijn de 900 ton zware brugdelen in een Spaanse hoogoven verdwenen.

wp1ba0abd5_0f.jpg

Foto 8005

Hr. Ms. Soemba (hier afgemeerd aan de parkkade) was een Nederlandse flottieljevaartuig van de Floresklasse vernoemd naar het Indonesische eiland Soemba.

Het schip is gebouwd door scheepswerf en machinefabriek Wilton uit Rotterdam

Foto 800

Foto 801

Foto 802

Foto 803

Foto 806

Foto 807

Foto 811

Foto 809

Foto 812

Foto 813

Foto 815

Foto 814

Foto 810

Foto 808

Foto 804

wp9bf715d1.png
wp3562143b.png
wp0ec1beeb.png
wpff31a55f.png
wp88b1cab5.png
wp30a16c9c_0f.jpg
wp0c1f0755_0f.jpg
wp9751693c_0f.jpg
wp6c3ab1bb_0f.jpg
wp10afb4e4_0f.jpg

Foto 815b Boezemstraat

Foto 815c Berkelselaan 1959

Foto 815d Bergweg richting Schieweg 1954

Foto 815e Bergwegziekenhuis 1952

Foto 815f Beukelsdijk 1952

wp37cd81c8.png
wp19da2739_0f.jpg
wpdc96f5ac_0f.jpg
wp0643ba3a_0f.jpg
wp7e63a6a6_0f.jpg

Foto 814b Adamshofstraat 1954

Foto 814c Admiraliteitskade 1923

Foto 814d ‘s Gravenweg 1956

Foto 814e Adrianastraat 1948

wp714613e3.png