Foto 296 Zuiderkerk
Een eerdere Ned. Herv. Zuiderkerk uit (±) 1640 is in 1844 buiten gebruik gesteld, en gesloopt. Ter plaatse is daarna een monumentaal neogotisch kerkgebouw gebouwd, in gebruik in 1849. Dit kerkgebouw is bij het bombardement op 14 mei 1940 volledig verwoest, en niet herbouwd.
Foto 297 kruisstraat 1943
Foto 298
Van der Sluysstraat in de oorlogsjaren 1942
Foto 309 Slepers hebben pauze op de Boopjes 1929
Foto 312 Vogelenzangstraatje 1910
Foto 318 Binnen-
De van oorsprong overslaghaven is nu in gebruik als jachthaven met rondom tal van faciliteiten.
Foto 299 De tomtom in 1929
Foto 301 Sleperswagens 1929
Foto 305
Napoleon I is in 1811 de stad binnengekomen via de Delftsche Poort en ontving toen van het Stadsbestuur drie koperen Stadssleutels.
Foto 300 Westkruiskade 1930 met links de ingang van de diergaarde.
In 1855 werd in de Rotterdamse binnenstad, bij de Kruiskade, een tuin ingericht voor fazanten en watervogels. De vogeltuin was eigendom van de spoorwegbeambten F. van der Valk en G.M. van den Bergh
Foto 303 Koninging Emma en prinses Wilhelmina bij scheepsverf Feyenoord in 1899 Emma had thuis een gedegen, brede, christelijke opvoeding genoten. Ze was leergierig en sociaal bewogen.
Foto 310 De Rotterdamse jeugd oktober 1929
Foto 313 De Rotterdamse Diergaarde.
In het begin van de Tweede Wereldoorlog werd de oude diergaarde zwaar beschadigd door het Bombardement op Rotterdam op 14 mei 1940. De dierentuin was toen al grotendeels verplaatst naar de huidige locatie Blijdorp.
Foto 314 Molen de Noord 1906.
Op het Oostplein stond sinds 1711 de stellingkorenmolen 'De Noord'. Deze molen overleefde het bombardement doordat de molenaar de wieken liet draaien. De omliggende bebouwing brandde uit. Op 28 juli 1954 werd molen De Noord alsnog door brand verwoest. Hij is niet herbouwd.
Foto 319 Zwartjanstraat 1929.
Foto 323 Claes de Vrieselaan rond 1900.
Foto 322 de Erasmussingel in Schiebroek 1930
Foto 320 Pakhuis van Weise&co aan de Boompjes 1908
Foto 302 Schielandschehuis 1868
Willem 3 reikt het vandel uit aan het korps Rotterdamsche vrijwillegers
Foto 304 Jaarlijkse veemarkt 1917
Foto 307 Oude haven 1930
Foto 315 Openreistuin 1929.
De huidige Kolk is nu alleen toegankelijk voor voetgangers. De woonflat Het Potlood, de kubuswoningen en de voetgangersbrug over de Blaak heen inclusief de trappen ernaartoe werden tussen 1982 en 1984 gebouwd naar een ontwerp van architect Piet Blom. Tussen de schaarse maar weelderige achtertuinen door slingert een voetpad met de naam Rijstuin.
Foto 306 Admiraliteitskade 1906 zand lossen
Foto 316 de Kerkstraat Hillegersberg 1930
Foto 317 Waterstokerij Korte Hoogstraat 1910.
De waterstokerrij was ook een snoepwinkeltje. Iedere maandag ging mijn moeder in een emmer warm water halenvoor de was.
Je kon er niet alleen snoep kopen, maar ook andere dingen.
Ik kocht er mijn tollen.
Foto 321
Het koperen koorhek van de Laurenskerk bevindt zich sinds de wederopbouw van de kerk na de tweede wereldoorlog aan de achterzijde van het koor. Het is slecht een deel van het originele tussen 1712 en 1715 geconstrueerde koorhek.
In 1710 vinden we voor het eerst berichten in de resoluties van de toenmalige kerkmeesters over het vervangen van het houten koorhek (1593) door een ‘zeer monumentaal koperen koorhek’. In 1711 ontving beeldhouwer François Douwe de opdracht tot het vervaardigen van een rijk versierd koorhek. Als voorbereiding op het ontwerpen maakte hij eerst een aantal studiereizen naar Antwerpen, Mechelen en Amsterdam. Uit deze studie kwam een definitieve tekening van een koorhek in marmer en koper voort. Na goedkeuring van de kerkmeesters werd op 20 september 1712 het koperwerk aanbesteed bij de bekende Rotterdamse geelgieter Quirijn de Visser Willemsz. voor de som van 19 stuivers en 6 penningen per pond tegen zogenaamd Rotterdams licht gewicht. Een uitvoerig bestek beschreef nauwkeurig afmetingen en aantallen, de wijze van gieten en de soort koper. François Douwe sneed zelf de houten modellen voor het koper gieten. Ook veel van de versieringen in het marmer werden door hem gehakt. Het gehele werk werd in 1715 voltooid en geplaatst in het koor tussen de tweede rij pilaren in als afsluiting van het koor.
Bij het bombardement van mei 1940 werd een groot deel van het koorhek ernstig beschadigd.
De minder beschadigde delen, waaronder de koperen deuren, kregen na restauratie hun huidige plaats.